Zelf ben ik er nog ontzettend zoekende in, dus ik wil met dit artikel niet de gouden tips geven over hoe je het best bezoekers kan bereiken op je blog die zelf niet bloggen. Veel blogs worden gelezen door bloggers, maar het is natuurlijk ook heel erg leuk om mensen te bereiken die niét bloggen! In dit artikel deel ik vijf punten over bezoekers bereiken op je blog die niet zelf bloggen.
– Wat voor mij werkt is actief zijn op social media. Het klinkt chliché, maar ik bedoel dan niet strooien met je link of blog via Instagram of Twitter. Maar gewoon daar echt aanwezig zijn als persoon. Ik vind Instagram écht een ontzettend leuke app. Wat ik regelmatig doe is op Instagram op hashtags kijken die ik zelf ook gebruik en zo andere Instagramgebruikers vinden die hetzelfde delen als ik. Die kan ik dan volgen om zo inspiratie op te doen voor mijn eigen Instagram-account. Daarnaast zien anderen jouw account dan ook en nemen misschien wel een kijkje op jouw Instagram of blog. Je hebt tenslotte dezelfde interesses? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je mensen zomaar maar gaat volgen of liken om te laten zien dat je een blog hebt, eerlijk en jezelf zijn is de key dus volg alleen mensen die je zelf echt wilt volgen. Random volgen en dan maar weer ontvolgen vind ik nep.
– Zorg dat je vindbaar bent op het internet. Dus.. Zorg voor een goede SEO! Zorg dat je blog en je artikelen goed vindbaar zijn op bepaalde trefwoorden en werk daar aan. Dat kan je niet in één dag, daar moet je mee leren spelen. Met deze trefwoorden kun je zelf bepalen op welke woorden je gevonden wordt. Je gebruikt op je blog bijvoorbeeld de titel ‘Mijn favoriete lipstick: Faux van MAC’ maar iemand zoekt in Google eerder op ‘lipstick faux (van) mac’, dan wordt je toch gevonden.
– Schrijf artikelen die mensen willen lezen. Dit sluit aan bij het vorige punt. Mensen zoeken op Google naar dingen die ze interesseren. Op het moment dat jouw blog hoog scoort in een zoekmachine dan is dat natuurlijk super gunstig en klikken mensen het snelst door naar jouw blog. Schrijf natuurlijk wel artikelen die je zelf wilt schrijven en niet voor het krijgen van bezoekers. Dat is belangrijk. Ook in dit geval geldt weer, wees eerlijk! Zodra jij alleen maar voor de bezoekers en de cijfers gaat schrijven, merken mensen dat echt wel. Schrijf bijvoorbeeld een duidelijke review van een lipstick en vermeld goed de naam en het merk er van of schrijf je ervaring over iets. Zo schreef ik bijvoorbeeld een artikel over mijn ervaring met Eurolines naar Londen en daar wordt mijn blog meerdere keren per dag op gevonden.
– Verzin voor je artikelen pakkende titels. Best lastig, dat is het echt. Je kunt al je reviews wel de naam geven van het product, maar je kunt beter beginnen met ‘deze lipstick moet je écht proberen’, ‘deze dingen moet je zeker weten een keer gedaan hebben’, ’19 dingen die elke [vul zelf in, bijvoorbeeld student] herkent’, ‘de ultieme bucketlist’ of ’10 dingen die niemand je vertelt over [vul hier je eigen onderwerp in]’. Zo raken mensen nieuwsgierig en klikken ze eerder op je blog. Met name via Facebook worden zulke artikelen sneller aangeklikt of gedeeld door mensen die zich na het lezen er van herkennen in het artikel.
Zo publiceerde ik laatste een recept dat heet ‘spaghetti met tabasco en geitenkaas’. Voor je het artikel gelezen hebt weet je al dat er spaghetti, tabasco en geitenkaas in het recept zitten. Lust iemand één van die ingrediënten niet? Dan is de kans direct al een stuk kleiner dat iemand op je artikel klikt. Had ik het artikel ‘Pittige pasta met veel groenten en geitenkaas’ genoemd, dan wek je al wat nieuwsgierigheid bij de lezer. Hoe maak je de pasta dan pittig? Wat voor pasta? En welke groenten? Leuk om over na te denken de volgende keer. Anderzijds is het natuurlijk ook wel zo dat als je een artikel de naam geeft met waar het daadwerkelijk over gaat, je ook wel clicks krijgt van mensen die echt geïnteresseerd zijn in de spaghetti, tabasco en geitenkaas die je noemt. Het heeft allebei iets, echt wel iets om over na te denken.
– Bedenk tenslotte wel even goed dat niet alle reacties die je krijgt, dat dat alle bezoekers zijn. Ik heb altijd het idee dat de mensen die een reactie achterlaten, dat dat mijn enige bezoekers zijn. De bezoekersaantallen geven een heel ander beeld, maar toch is dat moeilijk om te bevatten. Het getal in Google Analytics is slechts een getal, bij reacties heb je echt een beeld. Maar mensen die bloggen reageren omdat ze jou misschien wel eens in het echt hebben gezien, omdat ze hun eigen link achter kunnen laten of omdat het een gewoonte is van bloggers om te doen. Niks mis mee! Maar vergeet niet dat voor iemand die niet blogt, de stap om een reactie achter te laten misschien iets groter is.
Hoe denk jij dat je meer bezoekers op je blog kunt ontvangen die niet zelf een blog hebben?