Online een mooi beeld van jezelf creëren

online

Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle leuke reacties op het artikel gisteren, maar ook via Instagram, Facebook, mijn telefoon en Twitter stroomde de leuke wensen binnen. Super bedankt! Het geeft weer een beetje extra moed om door te gaan met leren en inpakken tegelijk. Maar goed, ik had al een poosje een artikel in gedachten wat betreft jezelf mooi voordoen op social media en daar wil ik graag wat dieper op in gaan.

Gezonde salade versus lelijke taart
Sinds de komst van social media delen we meer dan ooit. We delen wat we eten, wat we dragen en wat we doen. We worden op verschillende accounts gevolgd door bekenden, onbekenden, noem maar op. Het lijkt wel alsof het steeds belangrijker wordt om een mooie versie van jezelf te creëren in het online wereldje. Je deelt wel je gezonde salade, maar die zak chips van ’s avonds? Die laat je liever achterwege. Je bakt een taart en deze deel je dan weer wel, maar de cupcakes die vreselijk mislukt waren afgelopen week die deel je toch maar niet.

Het lijkt wel alsof de druk van social media heel hoog is. Je moet in het plaatje passen van wat tegenwoordig ‘de standaard’. In die standaard pas je wanneer je de mooiste lichtste foto’s plaatst, het gezondst eet, een lege en opgeruimde slaapkamer hebt met design meubels. We laten de foto’s zitten die niet voldoen aan wat anderen willen zien. En nee, dat geldt niet voor iedereen, maar toch heb ik het idee dat iedereen diep van binnen toch wel een beetje leuk gevonden wil worden door anderen. Dat is niet goed of fout, dat is gewoon zo.

Er worden regelmatig grapjes over gemaakt. Maar het is echt zo dat je mensen via Instagram ziet delen dat ze écht een super gezellige feestje gehad hebben met de allerliefste vriendinnen enzovoort. Als je voorbij dat café zou lopen is er een grote kans dat de vriendinnen het gezellig hebben, maar de lading die het onderschrift van de foto meegaf is niet af te lezen van de gezichten.

Zelf betrap ik mezelf er ook op hoor! Ik deel mijn eten alleen als het nog licht is buiten, anders is de foto donker. Maar ook vind ik dat het eten er dan minder aantrekkelijk uitziet. Als ik een rotdag heb of ik breng de hele dag door achter mijn computer voor school, ben ik minder actief op social media. Als ik door mijn Instagram-feed scroll dan zie ik vooral veel nieuwe aankopen – waardoor het lijkt alsof ik veel koop of krijg voor mijn blog. Ik zie veel lekker en gezond eten, alsof ik nooit een keertje een simpele stamppot eet en ’s avonds dropjes wegwerk. En een heleboel workout-foto’s, alsof ik elke dag rondhang in de sportschool, wat ook echt niet waar is. Althans, ik probeer wel zo vaak mogelijk te sporten, maar een avondje op de bank deel ik toch minder snel.

Positief versus negatief
Wat mij wel opvalt, naast dat het delen van de mooiste dingen en kleren veel geliked wordt, worden berichten met een negatieve lading toch nog meer geliked en gezien dan de mooie en positieve dingen. Dat is jammer, wanneer ik oprecht super blij ben met mijn nieuwe Nikes, dan deel ik dat graag. Ik krijg daar een stapel likes op en een heleboel leuke reacties. Maar zodra ik een berichtje plaats van iets naars wat er gebeurd, bijvoorbeeld een dierbare die ik heb verloren, zou ik meer reacties krijgen.

Enerzijds is dat super fijn, er zijn mensen die je een hart onder de riem steken, hun steun betuigen. Maar zou het niet ook leuk zijn als we die steun ook laten zien als iemand iets super leuks meemaakt? Gisteren kreeg ik zoveel felicitaties en dat was zo leuk! Dan was mijn samenwoon-aankondiging (vond ik) wel iets bijzonders om te delen, maar laten we ook eens zo op enthousiast op elkaar reageren als iemand gewoon een leuke foto of berichtje deelt. Gewoon om iemand even een glimlach te bezorgen. Dat mag! En plaats dan zelf af en toe ook eens een foto die je leuk vindt, maar die niet zo prachtig en perfect is als dat je eigenlijk misschien wel zou willen.

Wat voor beeld heb jij van jezelf gecreëerd op het internet?